Om mig

Mitt foto
Nyfiken skånepåg som hamnade i Stockholm men nu flyttat vidare och bor i Leksand. Det är kul. Har sprungit några ultralopp, det är kul. Har köpt klofiberräcer och cyklar en del, det är kul. ... men jag rakar nog inte benen ... ännu ... Den Stora Utmaning 2011 var Järnmannen i Kalmar. Triathlon är så roligt att jag gör en IronMan varje år, det är kul.

fredag 20 april 2012

Du luktar barnpuder

Galet, galet, galet! Fullständigt galet och helt hysteriskt kul!


Songkran handlar egentligen om att tvätta bort det gamla året och möta det nya ren och fin. Man smörjer vitt talk eller barnpuder i ansiktet på varandra för att härma munkarnas välsignelse. Men nu är det mera ett stort Vattenkrig taget till olympiska nivåer. Ett kärleksfullt vattenkrig eftersom det är en vänlig gest så alla är med.

Coola, stentuffa polisen, brandkåren. Alla är med. Alla häller vatten på varandra eller skjuter med vattenpistol på varandra och önskar GottNyttÅr.

 

Det märks direkt när bilkaravanen med munkarna kommer; musiken stängs av och thailändarna skyndar sig fram med vatten som de försiktigt häller över munkarna sen för de samman händerna och böjer vördnadsfullt huvudet. Munkarna i sin tur doppar en bamburuska i vatten som de tidigare hällt över en Buddhastaty och skvätter över folk och daskar försiktigt folk över huvudet. Eller hårt om de glömt ta av sig solhatten. Jag har blivit välsignad av tre munkar så nu förväntar jag mig ett grymt 2012!


När de åkt förbi drar festen igång igen, ännu vildare, nu är vi ju alla välsignade och renade, gott om utrymme för nya synder alltså. För att orka röja loss som de gör dricker thailändarna Hong Thong, man häller upp i kapsylen om man vill vara fin i kanten, annars halsar man, sen tjong ner med skiten. Och eftersom asiater inte är kända för att tåla starksprit så blir de kastrullfulla och röjer loss som galningar. Antingen med riktiga band eller med karaoke och eftersom grannbaren också har karaoke 5 meter bort så gäller det att spela högst!


Jag har aldrig blivit nypt så mycket i baken tidigare, inte ens i på midsommar i Leksand!


Kvällen avslutades med käk från den här killen, jäkligt gott och eftersom jag fegade och bara tog en liten röd piri-piri så var det bara jävligt starkt. Japp, kyckling, så nu väntar kanske salmonella och döden men vafan, jag är vaccinerad både kors och tvärs så det bör gå bra.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer: